Tu jesteś: Aktywna strona życia » Kulturystyka » Podstawy diety na budowanie masy mięśniowej

Podstawy diety na budowanie masy mięśniowej

Podstawy diety na budowanie masy mięśniowej

Budowanie masy mięśniowej wymaga od nas przede wszystkim wysiłku włożonego w ten proces, ale by organizm był w stanie podołać wyzwaniu, konieczne jest też zapewnienie mu odpowiedniej ilości energii i budulca. W praktyce oznacza to skupienie się na węglowodanach i zwłaszcza białkach.

Energia

Do pracy ludzkie mięśnie potrzebują glikogenu. Jest to specjalna substancja produkowana i magazynowana w wątrobie, która w bardzo prosty i szybki sposób przekształca się w czystą energię napędzającą całe nasze ciało. Jej wielkim konsumentem jest także mózg. Jeśli chcemy mieć siłę do treningu i nie niszczyć naszych mięśni, nasza dieta musi w dużej mierze składać się z łatwo wchłanianych cukrów prostych, takich jak glukoza i fruktoza, które organizmowi najłatwiej przekształcić w glikogen. Trzeba je przyjmować z samego rana i zaraz po treningu, by odbudować stracone zapasy. Jeśli ich nie będzie, w pierwszej kolejności w celach energetycznych będą wykorzystywane mięśnie. Oprócz cukrów prostych potrzebne są też bardziej złożone cukry, które zapewnią energię na cały dzień i dłuższy wysiłek.


Budulec

Najważniejszym budulcem mięśni naszego ciała jest białko i chociaż organizm jest w stanie w większości syntetyzować je sobie sam, nie dotyczy to wszystkich potrzebnych białek, a do tego nie ma szans, by był to w stanie robić w wystarczającym stopniu w czasie intensywnego treningu. Dostarczane do organizmu białka powinny być tak pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Najlepiej, by w diecie było mało tłuszczu – odpowiednie jego ilości zapewni nam np. chude mięso - ponieważ niezależnie od tego, czy zwiększamy masę, czy zmniejszamy zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie, zawsze w okresie treningu należy dokładnie liczyć kalorie. Tłuszcz w tym przeszkadza i zwyczajnie nie jest potrzebny w większych ilościach niż to, co i tak do naszych organizmów trafi.

comments powered by Disqus