Tu jesteś: Aktywna strona życia » Sporty indywidualne » Nordic walking – aktywność dla każdego

Nordic walking – aktywność dla każdego

Nordic walking – aktywność dla każdego

Fińscy narciarze biegowi wymyślili spacerowanie z kijkami narciarskimi jako formę całorocznego treningu już w latach 20. XX wieku. Spopularyzował się w całej Europie pod koniec ubiegłego stulecia.

Teoretycznie Nordic Walking to po prostu spacer, któremu towarzyszy rytmiczne odpychanie się oburącz kijkami podobnymi do narciarskich. Jednak w przeciwieństwie do "zwykłego" spaceru angażuje dodatkowo mięśnie obręczy barkowej, jest więc znacznie wszechstronniejszym ćwiczeniem. Po dobrym opanowaniu technik chodzenia potrafi zaangażować nawet 90% mięśni ciała, podczas kiedy jogging angażuje ich jedynie 60%. Dodatkowo spalanie kalorii może wynieść nawet 400 kcal na godzinę, przy 280 kcal podczas normalnego chodu.

Ćwiczenia Nordic Walking dostępne są w zasadzie dla każdego, niezależnie od wieku, tuszy czy ogólnego poziomu kondycji fizycznej. Ćwiczący sam reguluje tempo marszu. Można go uprawiać indywidualnie i grupowo, nie ma znaczenia pora roku czy miejsce - plaża, góry, itp. Mimo to samo rozpoczęcie treningu powinno odbywać się pod okiem instruktora, który pokaże odpowiedni - czyli najbardziej efektywny - sposób poruszania się oraz pomoże dobrać kije o właściwej długości.

Dobrze wytrenowane techniki Nordic Walkingu usprawniają układ oddechowy i sercowo-naczyniowy, zwiększając pobór tlenu o nawet 50%. Rozwojowi podlegają mięśnie tułowia, ramion, barków, brzucha oraz nóg. Zwiększa się mobilność górnego odcinka kręgosłupa. Wspomaganie się kijkami - poza utrzymaniem lepszej postawy i zachowaniem stabilności - odciąża stawy, nie ma więc przeciwwskazań dla stosowania tej formy aktywności fizycznej przez ludzi otyłych czy z obolałymi stawami kolanowymi - oczywiście przy dostosowaniu odpowiedniej intensywności. Poza tym spacerowanie z kijkami zmniejsza ryzyko osteoporozy, zapobiega cukrzycy, obniża poziom cholesterolu oraz hormonu stresu.

Wszystkich amatorów i chętnych do wypróbowania ćwiczeń Nordic Walking warto przestrzec przed tylko jednym - ta technika wywołuje poczucie euforii i rozluźnienia, a więc po pewnym czasie, jak każda regularnie stosowana aktywność fizyczna, potrafi od siebie uzależnić!

comments powered by Disqus