Tu jesteś: Aktywna strona życia » Sporty indywidualne » Jak prawidłowo biegać?

Jak prawidłowo biegać?

Jak prawidłowo biegać?

Wielu początkującym biegaczom wydaje się, że wystarczy wyjść z domu i zacząć biec, aby rozpocząć swoją przygodę z tą piękną dyscypliną sportową. W pewnym sensie jest to oczywiście prawda, ale garść poniższych wskazówek uczyni nasz trening przyjemniejszym i bardziej efektywnym.

Pomyśl, po co to robisz

Jeśli wybieramy bieganie tylko dlatego, że jest modne, lepiej sobie odpuścić. Rzecz jasna już na początku może się okazać, że bieg sprawia nam autentyczną przyjemność. Ale bieganie wyłącznie po to, by pochwalić się tym faktem na portalu społecznościowym, nie zwiastuje zbyt długiej przygody z tym sportem.

Choć pozornie każdy powód do biegania jest dobry, warto go przemyśleć. Czy biegamy po to, by schudnąć? A może dla poprawienia kondycji? Jeśli drugi z wymienionych powodów skłania nas do podjęcia aktywności fizycznej, to kolejne pytanie brzmi: czy chcemy wrócić do formy po paru latach przerwy w uprawianiu sportu czy też nigdy wcześniej nie pałaliśmy doń entuzjazmem? Odpowiedź pomoże nam ułożyć odpowiedni plan biegowy; ustalić długość, intensywność i częstotliwość biegów, a także wybrać najlepszą dietę.

 

Zrób to na spokojnie

Jednym z podstawowych błędów początkujących biegaczy jest robienie wszystkiego na maxa. Już na pierwszym treningu próbują biec najszybciej i najdłużej, jak się da. Zawsze kończy się to ogromnym zmęczeniem, zadyszką —i do niczego nie prowadzi. Organizm nie jest przyzwyczajony do tego typu wysiłku. Z początku biegać należy wolno i bez wyznaczania sobie jakichkolwiek wyników do osiągnięcia. Powinniśmy zacząć od marszobiegu oraz truchtu i pozwolić sobie na krótki wysiłek, na przykład do 30 minut.

Nie warto też kupować przed pierwszym treningiem profesjonalnego obuwia czy odzieży technicznej. Na pierwszy trening możemy wybrać się nawet w starych adidasach i w zwyczajnym dresie. Chodzi o to, by sprawdzić, czy bieganie sprawia nam przyjemność.

 

Systematyczność to podstawa

Niezależnie od tego, jaki cel sobie wyznaczyliśmy — czy będzie to powrót do formy, zrzucenie kilku kilo, udział w maratonie – tylko systematyczność w odbywaniu treningów umożliwi nam jego realizację. Na początku nie biegajmy częściej niż trzy razy w tygodniu, najlepiej co drugi dzień. Po dojściu do wprawy możemy włączyć jeden dodatkowy trening tygodniowo. Rozpoczynając od 30-minutowego treningu, co tydzień wydłużajmy go o kilka minut. Z biegiem czasu pokuśmy się o interwały (co pomoże nam zwłaszcza w schudnięciu). Dopiero wtedy zdecydujmy się na kupno nowych butów i odzieży. A jest w czym wybierać. Kupujmy zawsze sprzęt, który odpowiada naszym potrzebom, nic ponadto. Buty do biegania nie muszą być drogie. Wystarczy, że będą dla nas wygodne, w odpowiednim rozmiarze i dostosowane do kształtu stopy. Warto zainwestować poza tym w odzież do biegania, która ochroni nas przed utratą ciepła, a jednocześnie zapobiegnie przegrzaniu. Strój dobierajmy do warunków pogodowych.

A skoro już o pogodzie mowa, to najlepszą porą roku na bieganie jest wiosna. Możemy się wówczas zaprzyjaźnić z tym sportem w komfortowych warunkach atmosferycznych, więc na bieganie jesienią i zimą będziemy lepiej przygotowani. Nawet wtedy o wiele lepiej jest biegać na świeżym powietrzu niż na bieżni w zamkniętym pomieszczeniu.

 

Wsłuchaj się w siebie

Wszystkie wskazówki, jakie usłyszymy na temat prawidłowego biegania, konfrontujmy z naszymi wewnętrznymi potrzebami. To, że nauczyliśmy się już pokonywać bardzo długie dystanse, nie znaczy, że danego dnia nie możemy przebiec jedynie 30 minut.

Choć bieganie promowane bywa jako sport, dzięki któremu można nawiązać nowe relacje towarzyskie, możemy trenować w pojedynkę. Wiele osób biega samotnie, aby w ten sposób oczyścić umysł i się wyciszyć.

Nasuwa się też pytanie o to, kiedy najlepiej jest biegać. Na forach internetowych czy w poradnikach poświęconych tej dyscyplinie sportowej można się zetknąć z opinią, że najdogodniejszą porą jest poranek, bo wówczas w ciągu dnia mamy lepszy metabolizm. Jeśli jednak wolimy trenować wieczorem lub popołudniu, nie powinniśmy zadawać sobie gwałtu. Zwłaszcza że bieganie trzeba pogodzić z licznymi obowiązkami.

 

Nie lekceważ zaleceń dietetycznych

Początkujący biegacze popełniają szereg błędów żywieniowych. Na przykład biegają na czczo, podczas gdy powinni zjeść przed treningiem coś niskokalorycznego, co da im zastrzyk energii. Inni zabierają się za trening zaraz po posiłku, co jest najlepszym sposobem na złapanie kolki i nabawienie się wielu innych problemów żołądkowych (najlepiej zacząć 1,5-2 godziny po jedzeniu). Jeszcze inni w ogóle nie zastanawiają się nad tym, co kładą na talerzu, a w zależności od pory biegania powinny być to inne składniki (przykładowo po bieganiu wieczornym należy spożywać lekki posiłek białkowo-tłuszczowy).

 

Nie tylko bieganie

Rozgrzewka powinna być integralną częścią każdego treningu. Pozwoli nam ona oddalić ryzyko kontuzji i uniknąć późniejszych powikłań. Poza tym zwiększy efektywność treningu.

 

Jeśli masz wątpliwości

Skonsultowanie się z lekarzem i wykonanie podstawowych badań kontrolnych przed rozpoczęciem treningów na pewno nie zaszkodzi. Zwłaszcza jeśli długo prowadziliśmy mało aktywny tryb życia, mamy nadwagę lub dawno nie robiliśmy badań profilaktycznych.

 

comments powered by Disqus